על מנת לאפשר ללוחמים לפלס את דרכם בבטחה בשטחים מסוכנים, נדרש לא פעם שימוש בכלים עצומים ומסובכים כמו דחפור D9, שופל ומפלסת, בעזרתם ניתן לסלק מטעני חבלה ולחלץ טנקים. לוחמי הצמ"ה (ציוד מכני הנדסי) של חיל ההנדסה הקרבית, הם החיילים האמונים על מטרה זו.
השבוע התקיים כנס מ"פ צמ"ה חילי, בראשות קצין הנדסה ראשי, תא"ל יוסי מורלי, במטה זרוע היבשה שבמחנה בר-לב. בכנס, אשר מתקיים אחת לכמה חודשים, השתתפו גורמים בכירים השייכים לחיל ההנדסה הקרבית ולמדור צמ"ה, מפקדי הנדסה פיקודיים, קציני הנדסה של האוגדות ןמפקדי גדודים ופלוגות. כחלק מהכנס הוצגו תחקירים של אירועי בטיחות שונים שהתרחשו בתקופה האחרונה, והפקת לקחים מאירועים אלו. הוצגו החידושים בתחום הצמ"ה, ונערכו דיונים בנושאי פיקוד, אמל"ח וסד"כ. כל זאת, על מנת לשפר ולחזק את התחום שהולך ומתעצם מיום ליום.
"אנחנו מתכנסים פה כאשר מצטברים נושאים מקצועיים רבים, הדורשים הרחבה והעמקה", הסביר רמ"ד צמ"ה וגישור, סא"ל אבי אילוז. "הכנס מאפשר למידה לרוחב, מספק הכוונה מקצועית ודגשים של קהנ"ר (קצין הנדסה ראשי, א"ה), הצגת עדכונים תורתיים ותחקירים מבצעיים. הוצג, לדוגמא, תחקיר בטיחות לאירוע מבצעי שהתרחש בגזרת עזה - פיצוץ מטען. דרך למידה מהתחקיר הנ"ל, יכולים מפקדים בגזרות האחרות ללמוד ולהחכים". עוד מוסיף סא"ל אילוז, כי הכנס מיועד לכל רמות הפיקוד הבכירות והזוטרות, ונותן להם במה להציג את דעותיהם. "כל דרג הפיקוד מקבל הנחיות אחידות, כך שנוצר יישור קו שחשוב לעשות אחת לתקופה".
את הכנס חתם תא"ל מורלי, שהדגיש: "בכל פעילות אופרטיבית, מי שנמצא בקצה - אלו כוחות חיל ההנדסה ומערך הצמ"ה. בשנים האחרונות הפך המערך לקריטי. זהו מערך הנמצא בשיאו, וחשיבותו עולה כתחום שדורש יותר ויותר מקום. אני מאמין שנהיה חייבים מסגרות צמ"ה בראש, בכל דרך. לנו יש אחראיות גדולה ומשמעותית, ובידינו הכוח לקחת את המערך הזה קדימה".
|